Trwa ładowanie proszę czekać ...

Apteka internetowa – w warto w nią zainwestować?

5 kwietnia 2017

Znalezienie apteki nie jest obecnie wyzwaniem zarówno w większych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Dostęp do podstawowych leków możliwy jest również w hipermarketach, na stacjach benzynowych i większych drogeriach. Czy w tych warunkach prowadzenie apteki może generować zadowalające przychody? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, wielu farmaceutów rozważa także otwarcie apteki internetowej. Przy tej okazji pojawiają się jednak wątpliwości co do prawnych regulacji takiej działalności, popularności e-aptek oraz sposobu realizacji recept.

Apteka internetowa vs. tradycyjna
Aby otworzyć swoją e-aptekę, należy posiadać placówkę stacjonarną – jest to związane z realizacją recept, która jest możliwa tylko na miejscu. Rozszerzenie działalności i decyzja o wykorzystaniu w tym celu internetu ma przede wszystkim pozwolić na zaprezentowanie swojej oferty i dotarcie do nowych klientów. Nie zastąpi jednak tradycyjnej apteki. Przez internet można sprzedawać wyłącznie leki dostępne bez recepty, suplementy diety oraz produkty ziołowe. Na stronie może pojawić się informacja o preparatach przepisywanych przez lekarza oraz ich cenie, ale po dokonaniu zamówienia klient musi zgłosić się do apteki tradycyjnej wraz z receptą.

Formalności
Posiadanie apteki wiąże się z koniecznością zdobycia pozwolenia i koncesji. Jeśli te formalności mamy już za sobą i chcemy otworzyć oddział internetowy, musimy zgłosić ten fakt do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego. Jedyną przeszkodzą do rozszerzenia działalności jest konieczność zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania oraz transportu leków. Konieczne może okazać się rozszerzenie magazynów i zaplecza.

Koszty stworzenia apteki internetowej
Aby rozpocząć funkcjonowanie, konieczny jest serwer i domena oraz oprogramowanie specjalnie przygotowane pod kątem sprzedaży leków. Jego koszt to największy wydatek, z jakim musimy się liczyć, rozpoczynając działalność w internecie – przygotowanie spersonalizowanej propozycji wymaga zainwestowania około 15 tysięcy złotych, tańsze są gotowe oprogramowania tworzone standardowo dla aptek internetowych. Jeśli chodzi o serwer można zdecydować się na tańszy – wirtualny, wystarczający w początkowej fazie działalności. Droższa wersja dedykowana pozwoli na szybszy transfer danych. Nie można oszczędzać także na usługach copywriterkich, by każdy lek i produkt został odpowiednio opisany.